Straffen; de één is er tegen en doet het helemaal niet, de ander maakt regelmatig gebruik van de strafplek en weer een ander gebruikt het slechts af en toe. Eerder schreef ik al over de time-out en waarom ik daar zelf geen groot voorstander van ben. Nu zal ik straffen in het algemeen behandelen. Want wat zijn daar eigenlijk de voors en tegens van?
Wat je wilt bereiken
Met straffen wil je als het goed is bereiken dat ongewenst gedrag stopt. Je wilt dat het op dat moment stopt, maar ook dat je kind dat gedrag op een ander moment niet weer vertoont. Je wilt dus dat hij er voor de lange termijn wat van leert. Daarnaast is het goed dat een kind leert dat bepaald gedrag ook consequenties met zich kan brengen.
Jonge kinderen
Heel jonge kinderen hebben het vermogen nog niet het geleerde voor langere tijd te laten beklijven, bij hen zul je daarom steeds weer moeten herhalen. Alleen maar ‘nee’ zeggen heeft echter weinig zin, net als een time-out. Beter kun je hen na één of twee keer waarschuwen, afleiden door het met iets anders te laten spelen/hem uit de situatie te halen.
Door alleen negatief gedrag te stoppen, weet je kind slechts wat het niet meer mag doen. Daarom is het erg belangrijk aan te geven wat je kind wél mag doen. Je leert het dus gelijk gewenst gedrag aan. In deze blog benoemde ik al van hoeveel belang het is je te focussen op het positieve is. Alles wat aandacht krijgt, groeit en dat geldt zowel voor negatief als positief gedrag.
Nadeel van straffen
Door alleen maar te straffen, is de straf op zich waarschijnlijk de enige reden dat je kind het ongewenste gedrag niet opnieuw vertoont. Hij heeft geen zin in die straf en is misschien wel bang voor jouw boze reactie. Dat is eigenlijk niet het effect wat je wilt hebben van het straffen; je wilt dat je kind zelf leert dat het niet goed is het gedrag te vertonen en wat voor consequenties dat (voor een ander) kan hebben
Logische consequentie en in verhouding
Het beste is het om een logische consequentie te verbinden aan het vergrijp. Bijvoorbeeld: als je kind met speelgoed gooit, neem je het speelgoed af (na eerst een waarschuwing). Als het iets stukmaakt, laat je het zelf opruimen. Als je kind te laat thuiskomt, mag hij de volgende keer niet weg of moet hij eerder thuiskomen. Ik noem dit ook liever geen straf, het is puur wat het is: een logisch gevolg. Laat de ‘straf’ daarnaast in verhouding staan tot het gedrag; een maand huisarrest voor een uurtje te laat thuis is bijvoorbeeld niet eerlijk.
Heel af en toe
Als je bijna nooit straft of boos wordt, komt het meer over wanneer je dat bij uitzondering wel eens doet. Door een kind twintig keer per dag op een strafkrukje te zetten, zal dit al gauw geen effect meer hebben. Wanneer je kind iets doet wat daadwerkelijk negatieve gevolgen kan hebben voor het kind of voor anderen, kun je hem daar best bij uitzondering voor in de strafhoek zetten. En ook wanneer je dat doet nadat je het he-le-maal zat bent na de zoveelste keer waarschuwen, heeft dat echt niet direct ernstige gevolgen voor je kind.
Het is echter goed je bewust te zijn van het effect van straffen voor je kind en de alternatieven van je kind, zodat je er zorgvuldig mee omgaat.www.grutopvoeden.nl
Geef jij je kind wel eens straf? Zo ja, op wat voor manier dan? En zo niet, wat zijn je alternatieven?


Ik vind dit een moeilijke. Mijn dochter die nu 6,5 heeft geef ik geen straf maar spreek haar erop
aan en leg het uit. Zij riep toen ze 2,5 jaar was al “oke ik heb straf ik loop wel naar de trap”.
Ook mijn zoon gaat nu zelf voordat ik zeg dat hij straf krijgt in de hoek staan.
Op de trap of in de hoek staan heb ik puur ingezet om even af te koelen daarna spreek ik over het probleem en maak hen duidelijk dat dit soort gedrag niet mag.
Het mooie is dat ze zelf dus al in de gaten hebben dat ze fout zitten. Ook is het altijd belangrijk het probleem naderhand te bespreken, zoals jij doet. Als het gaat zoals jij beschrijft is het niet zo erg de strafplek te gebruiken, wees er alleen voorzichtig mee. Doe het niet te pas en te onpas, ook omdat er dan veel aandacht wordt besteed aan het negatieve gedrag.
Vraag is vooral: heb je ook het idee dat het werkt? Niet alleen voor het moment zelf, maar ook op de langere termijn. En weten ze ook wat wél gewenst gedrag is?
Hoi Wytske, je had al weleens wat gelezen op mijn blogsite eenmoederdiedeelt.nl hoe ik probeer om op te voeden zonder straf. Ik vind het erg fijn om zo te doen, maar ook erg moeilijk. Als je nog een keer een moeder zoekt, die een blog voor je schrijft, houd ik me van harte aanbevolen. Groetjes, Maartje
Hallo Maartje, je bent altijd welkom om te schrijven voor mijn rubriek ‘Moeders aan het woord’! Ik volg je blog inderdaad, interessant om je ervaringen met deze manier van opvoeden te lezen.
Tsja straf… Ik doe er wel aan, maar dat is op mijn werk. Hoewel ik het weinig moet uitdelen, aangezien bij een laatste waarschuwing ze meestal ophouden. Wat dat betreft ben ik op werk best een ‘strenge’ juf hoewel ze me ook wel weer leuk vinden aangezien ik van een grapje hou. Hoe ik het bij mijn eigen kinderen zou doen heb ik geen idee van