Bloggers, Elliëtte Kreek

Schermtijd voor het slapen gaan?

Schermtijd voor het slapen gaan, is dat nu handig of niet?

Brain talk

Het antwoord hierop kan ik je wel geven en dat is nee. Om te begrijpen waarom ik “nee” zeg, moet ik je uitleggen hoe ons brein werkt. Informatie die bij ons binnenkomt noemen we prikkels, deze prikkels worden verwerkt in het limbisch systeem (het zoogdieren brein).

1e verdieping is het reptielenbrein (hersenstam)

2e verdieping is het zoogdierenbrein (limbisch systeem)

3e verdieping is het mensenbrein (neocortex)

Kinderen zijn net sponzen en nemen veel op gedurende de dag, gevoelige kinderen zelfs nog meer. Gevoelige kinderen hebben een heel goed gefinetuned limbisch systeem. De prikkels komen dus harder en scherper binnen, vergelijk het met een ouderwetse tv en een plasma scherm van nu. De oude tv had niet zoveel kanalen, simpel kleuren beeld, één speaker en een aan en uit knop. Het plasmascherm heeft wel 100 kanalen, high definition beeld en super goed geluid. Daarbij staat hij altijd op standby, ook ’s nachts.

Afleiden in plaats van loslaten

Ik hoor veel ouders zeggen “ja maar hij ontspant zich even als hij op de tablet mag”. Ik leg dan altijd uit dat het geen ontspanning is, maar afleiding. Je gaat even weg bij de fysieke gevoelens van overprikkeling en je tuned even uit. Aan het eind van de dag zit bij kinderen het emmertje vaak al vol van alles wat ze die dag beleefd hebben, in feite prop je er dus nog even lekker wat prikkels bij voordat het kind gaat slapen.

Het kind gaat dus met een geactiveerd brein naar bed, hierdoor kunnen ze vaak lastig inslaap komen en worden ze eerder wakker. Onrustig dromen is ook een gevolg van het verwerken van alles wat er binnen komt. Ze rusten dus minder goed uit en op langer termijn ga je hier de effecten van zien, een kort lontje, snel in de drama stand, concentratieverlies, boos en opstandig etc.

Generatie probleem

Onze kinderen hebben zoveel meer prikkels te verwerken gedurende de dag dan wij zo’n 35 jaar geleden. De technologie is met een treinvaart gegaan en om in Pokémon taal te spreken, nog niet goed mee-geëvalueerd. Ons lichaam moet zich nog gaan aanpassen en dat gaat nog wel even een generatie of wat duren. We hebben een reuzesprong genomen op digitaal vlak en ik denk dat we niet goed beseffen hoe heftig dit is voor ons brein en lijf. Daarbij is bewezen dat het blauwe licht van de schermpjes een negatieve invloed heeft op in/slapen.

Zaak dus om je kind te beschermen, leer ze in plaats van afleiding te zoeken, te ontspannen op andere wijze. Hieronder wat suggesties die goed zijn om overprikkeling af te vloeien.

  • kleuren
  • boekje lezen
  • friemelen met zand of klei
  • lego of kralen
  • mindfulness
  • visualisaties.

Ontspannen en afvloeien

Verschillende studies wijzen uit wat er gebeurt met de brein activiteit tijdens schermgebruik, als je dat naast het resultaat van tekenen, minfulness en al van dat soort ontspantechnieken legt, is de keuze snel gemaakt. Als een mens of kind overspoeld raakt door prikkels en hij of zij kan het niet meer goed aan, dan blokkeert het systeem en schiet je in de eerste of tweede verdieping van je brein. Stress en overprikkeling zijn een van onze grootste vijanden!

Op dit bovenstaande plaatje zie wat er gebeurt als mensen in het oerbrein schieten, de krokodil kan maar drie dingen: vechten, vluchten of bevriezen. Zit je kind in een enorme overprikkelde bui, dan kun je op dat moment weinig oplossen of uitleggen. Zaak dat hij of zij de krokdil eerst weer kleiner laat worden, zodat de functies van alle breindelen weer goed samen kunnen werken. Zo kun je gevoelens en emoties ontvangen, verwerken en daarna logisch handelen vanuit je mensenbrein. Vaak is even onder de douche heel helpend, alles spoelt dan letterlijk door het putje weg.

Prikkels

Alle elektronische devices zijn prikkelbommen, dus laat kinderen zich beperkt vermaken met dit soort apparaten. Leer ze juist te ontspannen en doe zelf mee, want zeg eerlijk, ook wij zijn verslaafd aan die telefoon. Ik zat laatst in de trein en ik zag werkelijk niemand zonder telefoon, iedereen zat als een zombie op zijn scherm te turen. Dit zijn wel de momenten dat ik besef hoe hard het gegaan is en hoe enorm verslavend het allemaal is. Burn-out is veel voorkomend, ook bij jongeren. We kunnen teveel, we willen teveel en we zien teveel (wat niet de realiteit is). De lat ligt vaak te hoog, wij hebben te leren hoe we ons kunnen beschermen tegen teveel stress en overprikkeling. Ervaar jij als ouder ook veel stress en zou je graag een effectieve tool willen waarmee jij kan leren loslaten? Ik heb een gratis download waarin ik  je uitleg hoe dit kan.  

https://bijzonder-coaching.nl/inspiratie/bevrijd-jezelf-van-negatieve-emoties

Schermloze dag

Eens per week een schermloze dag, geen gek idee! De mensen die dit doen en volhouden vertellen mij over de positieve effecten. De kinderen worden creatiever, ze gaan meer bedenken en ondernemen. Onderling is er meer contact, echt contact en dat ervaart iedereen als heerlijk. Klinkt als hemels toch?

Ik ben heel benieuwd naar jullie bed rituelen en ervaringen hiermee!

Lieve groet Elliëtte

Tagged , , , , , , , , , , , , , , ,

About Marielle

Ik werk nu alweer 2.5 jaar bij Relaxed Opvoeden. Een super leuk en jong bedrijf die volledig in de groei zit naar zoveel meer en met fantastische leuke mensen samenwerkt. Ik werk voornamelijk op kantoor, werk de mailboxen bij, mail mensen aan , schrijf blogs, regel interviews en werk online op de website en Facebookpagina.
View all posts by Marielle →

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *