Tips

Wintertijd en zomertijd… Wie heeft dit eigenlijk bedacht?!

De wintertijd is weer aangebroken. Afgelopen zaterdag mocht de klok een uur terug. De nacht waarvan iedereen zonder kinderen denkt: ‘Yes!! Uurtje langer slapen!’ Maar daarentegen iedereen met kinderen denkt: ‘Niks uurtje langer slapen! Héél vroeg wakker en dus (tenzij je zo slim bent om eerder naar bed te gaan) een uurtje kórter slapen!’ Wie heeft dat bedacht?!

Nou, zeker niet iemand met kinderen! Is jouw kind nu ook iedere ochtend vóór 6 uur wakker? Of in ieder geval té vroeg? Een geruststelling: het gaat weer over! Maar helaas moet je hier als ouder even doorheen, want de biologische klok kan nou eenmaal erg sterk zijn. En dan zal die klok ongeveer een week nodig hebben om zich aan te passen aan het nieuwe schema. Maar hoe help je je kind daarbij?

Voor nu: breng je kind op hetzelfde tijdstip als anders naar bed (voor zijn gevoel dus een uur later). Wordt je kind inderdaad een uur eerder wakker? Wanneer je hem eruit haalt en ‘de dag begint’, zal je kind zich aan dit tijdstip vasthouden en vroeg wakker blijven worden. Je zou tegen hem kunnen zeggen dat het nog even mag blijven liggen totdat jij hem ophaalt of totdat de wekker gaat. Wanneer dit tot veel drama leidt, zou je ervoor kunnen kiezen je kind even bij jullie in bed te laten liggen. Met het licht uit, zodat het weet dat het eigenlijk nog tijd is om te slapen. Of je laat het even een boekje lezen op zijn kamer. Doe wat goed voelt en waar je zelf de energie voor hebt!

Voor de volgende keer: laat je kind de dagen ervoor al geleidelijk aan wennen aan de nieuwe tijd. Bij de wintertijd schuif je alles steeds een beetje verder naar achteren, bij de zomertijd juist naar voren. Zo verander je langzaamaan al je bioritme. Dit geeft echter geen garanties, want ieder kind is anders, maar het zal voor veel kinderen zeker schelen. Nog even doorbijten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *