Tips

(F)ee(s)t dagen geen gluten en suiker geen buikpijn

F)ee(s)t dagen geen gluten en suiker geen buikpijn

Feestdagen Met een kind dat gluten en suiker slecht verteert, een vriend die geen lactose mag en mijn eigen lijf dat alleen nog maar clean tolereert, is het een enorme uitdaging om de decembermaand feestelijk door te komen. Diners , brunches en alle, met E-nummers, suikers en witmelen volgestopte producten vliegen je om de oren. Zelf ben ik er helemaal niet gevoelig voor, het doet me allemaal niks. Maar mijn tienjarige zoon, tja, dat is een heel ander verhaal.

Zodra we ergens binnen komen, spot hij al gekleurde wikkels, ruikt hij zoetigheid en voelt hij een regenboogregen van snoep, chips, repen en limo over zich heen komen. Zie dat maar eens tegen te houden. Als ik niet van te voren met hem een aantal afspraken maak, zijn we gedurende het hele feestje alleen maar over eten aan het praten en onderhandelen. Door zijn beperkingen in zijn spijsvertering is alles wat hij niet mag, alleen maar interessanter geworden. Dat is huis-tuin-en-keukenpsychologie. Ik begrijp ook dat hij niks liever wil dan snoepen. Maar als moeder wil je tegelijkertijd voorkomen dat hij ’s avonds door de buikpijn uit zijn slaap wordt gehouden, de volgende dag diarree heeft en de rest van de week de eczeem in toenemende mate zijn lijfje ziet overnemen. Hij zit daar overigens totaal niet mee, als hij maar kan snoepen.

Dat is een dilemma. Dus heb ik een aantal back-up plannen, want hij is niet voor één gat te vangen.

  1. We nemen ons eigen suikervrije snoep mee
  2. We maken afspraken over hoeveel snoep en broodjes hij mag nemen
  3. Hij krijgt een alternatief kleinigheidje als hij niet snoept
  4. Hij mag helemaal los gaan met alle gevolgen van dien (als er echt geen afspraken te maken zijn)

Je zou denken dat hij bij plan nummer vier na één ervaring voorgoed klaar is met snoepen. Helaas, de buikpijn en eczeem zijn zo weer vergeten. Toch lukt het me om nummer vier zo veel mogelijk te vermijden 😉 Afspraken maken over snoep gaat redelijk (mits de andere kinderen niet helemaal los gaan). Eigen snoep meenemen werkt eigenlijk altijd het beste, want een kleinigheidje in het verschiet is te abstract, waardoor hij op het moment zelf niet net als de andere kinderen kan genieten.

Thuis hebben we helemaal geen snoepgoed in huis en wordt er ook niet naar gevraagd. Zelfs de acht kilo aan suikergoed dat is ingezameld met Sint Maarten, is na een dag al vergeten. Ik maak zelf suikervrije cakejes, bananenbrood, speculaas, pepernoten enz. En als ik er niks over zeg, dan slikt hij het als zoete koek. Recepten vind je overal op internet, maar natuurlijk ook op mijn Facebookpagina @Grapefoodie . Mijn crackers zijn favoriet! Die vind je hier http://grapefoodie.nl/crunchy-crackers/ Hoe vaker je alternatieven aanbiedt, hoe minder er vraag is naar suikergoed.

Maak het jezelf niet te moeilijk, ga de strijd niet aan, maar geef je kind ook de verantwoordelijkheid. Samen afspraken maken en na afloop bespreken wat er in het lijfje gebeurde, maakt dat je kind bewust wordt van wat eten met je doet. En samen de keuken in duiken is misschien wel het beste recept voor een stressvrij en gezonde feestmaand. Veel plezier en eet smakelijk!

Liefs,

Leonie | Grapefoodie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *