Bloggers, Wendy Bloemhof

Ik denk dat mijn kind hooggevoelig is. Wat kan ik doen?

Ik denk dat mijn kind hooggevoelig is. Wat kan ik doen?

Sommige mensen lijken vergeten te zijn hoe je omgaat met gevoel. Misschien is dat de reden dat hooggevoeligheid niet wordt herkend. Wat ik merk in mijn omgeving, is dat kinderen ‘stempels’ krijgen zoals ADHD of autisme. Of ze krijgen te horen dat ze zich niet zo aan moeten stellen. Maar als je kind hooggevoelig is. Wat dan? Los je dat op door tegen je kind te zeggen dat het wel mee valt? Gaat je kind wel met iemand spelen als je zegt dat het kind echt wel aardig is? Wat kun je voor je kind doen? Hoe kun je ervoor zorgen dat je kind hooggevoeligheid als kracht ervaart?

Ik ben zelf hooggevoelig. Ik ben kindercoach en hooggevoeligheidsdeskundige en ik heb een missie: ik wil iedereen laten zien en ervaren dat hooggevoeligheid echt bestaat en dat het heel waardevol is. Daarom geef ik één keer in de maand een ‘’ervaringsavond’’ voor ouders, organiseer ik één keer in de maand een ‘’middag vol verwondering’’ voor kinderen en begeleid ik hooggevoelige ouders en kinderen. In deze blog probeer ik uit te leggen wat er met een kind gebeurt en geef ik tips. Het is belangrijk dat je als ouder zélf leert zien wat je kind nodig heeft. Hooggevoeligheid is namelijk niet voor iedereen hetzelfde.

Eerst zal ik (kort) uitleggen wat hooggevoeligheid is. Dit omdat het nodig is, dat je begrijpt wat hooggevoeligheid is en hoe het werkt. Als je er meer over wilt weten mag je altijd contact met me opnemen. 15 tot 20% van de mensen is hooggevoelig. Dat betekent dat ze een gevoeliger centraal zenuwstelsel hebben. Het gaat daarbij over trillingen. Veel dingen bestaan natuurlijk uit trillingen. Wat niet iedereen weet, maar wat wel zo is, is dat emoties ook trillingen zijn. Blije emoties hebben een andere trilling dan boze of verdrietige emoties. Dit nemen we net zo waar als het licht en het geluid, alleen niet met onze ogen of oren, waardoor we het lastig vinden. Maar het is wel echt waar. Om te begrijpen wat er gebeurt als je kind contact maakt met de wereld, is het belangrijk dat je dit weet.

       

Een mooi voorbeeld om hiervoor te gebruiken (dat ik heb gezien bij Hoog Gevoelig Heel Gewoon): Stel je voor dat iedereen een boot is op het water. Er zijn kleine bootjes en grote boten. Wanneer er een steen in het water wordt gegooid, ontstaat er een rimpeling in het water die zich uitstrekt en waardoor er golfjes ontstaan. De grote boten merken daar niets of bijna niets van. Dit terwijl de kleine boten bijna omslaan door de beweging in het water. Mensen die hooggevoelig zijn merken veel meer van de trilling om ons heen. Dat de grote boten het niet opmerken/begrijpen is niet gek want ze voelen het zelf niet.

Als je hooggevoeligheid begrijpt en weet hoe het werkt, is de volgende stap: herkennen en erkennen. Daarna kun je samen met je kind oefenen om zijn emoties op een gezonde manier te uiten en de kracht in zichzelf te vinden. Ik geef hiervoor twee tips:

– Ademoefening:
Als je kind veel prikkels binnen krijgt, kan het zijn dat hij veel spanning gaat voelen in zijn lichaam. Hij krijgt buikpijn, voelt zich niet fijn, of hij wordt boos. Als dit gebeurt, kun je hem leren zijn adem te gebruiken om weer meer te ontspannen.

* Ga op een stoel zitten. Zorg dat je makkelijk zit en voel dat je met je billen op de zitting zit, met je rug tegen de leuning en met je voeten op de grond.

*Leg een hand op je buik en één hand op je borst en voel dat dat je ademt, waarbij de lucht vanzelf naar binnen en naar buiten stroomt. 

Wist je dat drie keer vol ademen al helpt? Je kunt deze oefening dus overal doen. Ook op school als je op je stoel zit.

-Prikkels af laten glijden

* Ga op je handen en knieën op de grond zitten. Leg je handen plat op de grond en voel of je een tinteling in je handen kunt voelen.

* Maak je helemaal klein en vraag je vader of moeder om een handdoek of dekentje over je heen te leggen. Als er niemand in de buurt is, kun je ook je trui over je hoofd trekken. Als dit allemaal niet kan, stop dan je hoofd diep tussen je armen.

* Voel waar je lichaam de grond raakt en doe je ogen dicht.

* Adem rustig.

* Voel je een tinteling in je handen? Stel je voor dat je alles vervelende dingen van je af laat glijden. Doe dit net zo lang tot alles weg is.

* Doe dan langzaam je ogen open en wiebel met je vingers en tenen. Kom weer omhoog als je daar klaar voor bent.

Prikkels af laten glijden:

Als je kind zich niet lekker voelt, bijvoorbeeld na een lange dag op school is het belangrijk dat hij de prikkels weer kwijt raakt. Dat zou je kunnen doen door de volgende oefening:

Ik hoop dat ik weer wat mensen heb laten zien dat hooggevoeligheid echt bestaat en ik hoop dat de oefeningen jullie helpen om je kind te laten ervaren dat hij waardevol is. Het belangrijkste is om je kind hierbij te ondersteunen. Je zult merken dat je kind dan weer kan ontspannen en jij dus ook. Wil je meer weten? Heb je vragen? Ik wil jullie graag ontmoeten.

Liefs, Wendy

www.kindercoachdoortjedartel.nl

wendy@kindercoachdoortjedartel.nl

0611283085

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *