7 tips om rust te creëren

Is het bij jou ook zo druk in je hoofd? 7 tips om rust te creëren

Er is vaak zoveel wat in je leven speelt en wat aandacht nodig heeft. Je werk vergt de nodige energie, je kinderen, man, vriendinnen en ook ouders willen graag aandacht. Mail en whatsapp op je telefoon moet beantwoord. Daarnaast is er ook nog het huishouden en de boodschappen die gedaan moeten worden. Het lijkt alsof we het makkelijker hebben gekregen met alle moderne technieken zoals vaatwasser, wasmachine et cetera, maar het tegendeel is waar. We staan eigenlijk constant op “aan”. En dat geeft onrust en drukte in je hoofd.

Laatst besprak ik dit met een vriendin. Zij zei: “tja, ik werk veel uren, dus ik heb het gewoon heel druk, daar is niks tegen te doen. Toch gingen we eens kijken wat ze zou kunnen doen om wat rust voor zichzelf te creëren. In haar geval bleek het al heel wat te schelen als ze één keer in de twee weken haar huis liet schoonmaken en haar boodschappen ging regelen via een bestelservice. Zo zijn er altijd wel dingen die je kunt aanpassen. Aangezien er zeker weten meer mensen zijn die hier last van hebben, besloot ik deze 7 tips op een rijtje te zetten.

  1. Verzamel de hulptroepen.

Kijk wat je kunt doen om de druk wat te verlagen. Bestel bv. je boodschappen online (dat lijkt vaak duur, maar dat valt best mee en kijk eens wat het scheelt aan impulsinkopen!).

Schakel man en kinderen in. Kijk bij je kinderen wat ze leuk vinden om te doen en waar ze goed in zijn en laat ze een handje meehelpen. Bijvoorbeeld met tafeldekken, afruimen, koken. Vaak vinden ze het juist heel leuk om verantwoordelijkheid te krijgen, en de mooiste gesprekken ontstaan tijdens de afwas!

  1. Neem je afspraken onder de loupe.

Vaak denk je dat al je afspraken belangrijk zijn, maar is het nou echt nodig om alle kinderverjaardagen of elke zakelijke borrel af te lopen? Beslis voor jezelf hoeveel afspraken je maximaal in bv een weekend wil maken en hou je daar ook aan. De belangrijkste dingen laat je doorgaan, andere laat je aan je voorbijgaan.

  1. Ruim je huis op (mijn favoriet natuurlijk!)

Een rommelig huis geeft onrust in je hoofd. En hoeveel tijd ben je wel niet kwijt aan het zoeken van dingen (of anderen helpen met zoeken)? Schakel het hele gezin in, en bespreek de vaste opbergplaatsen, zodat niemand meer hoeft te zoeken.

  1. Mediteer.

Dit vinden mensen vaak zweverig klinken, maar zoals mijn lerares op de coachopleiding zei: “het geeft juist vaste grond onder de voeten”. Het is gebleken dat je door meditatie minder gaat piekeren, je hartslag gaat dalen etc. Start eenvoudig met een geleide meditatie van 10 minuten (Youtube), eventueel kun je dat uitbouwen.

  1. Doe aan Yoga.

Yoga is goed voor lichaam en geest. Waar je aan het begin van de les nog vol met gedachten zit, is dat aan het eind van de les totaal opgelost door de oefeningen die de volledige aandacht opeisen. Bovendien wordt je lichaam na verloop van tijd een stuk leniger. Als je niet naar les wilt, staat er ook van alles op Youtube. En zeg nou zelf, een kwartiertje per dag voor het slapen gaan, is toch op te brengen? Waarschijnlijk slaap je er ook beter door. Allicht beter dan aan het eind van de avond Facebook checken. Dat brengt me op het volgende punt…

6.Beperk het online zijn.

Het sluipt erin, we beschuldigen onze kinderen ervan, maar voordat je het weet zit die telefoon ook aan jouw hand geplakt. Los van dat we niet het goede voorbeeld geven, en het vaak heel veel tijd kost, is het ook niet goed voor onszelf. Hoeveel beter is het niet om zelf mooie herinneringen te maken, dan ons te vergapen aan alles wat anderen meemaken?

  1. Ga wandelen of rennen.

Ook bij rennen gaan je gedachten even op nul, en aan het eind word je beloond met dat prettige geluksstofje endorfine wat vrij komt, waardoor je je een stuk prettiger gaat voelen.

Maar ook wandelen is heel goed voor je, vooral als je dat mindful doet. Geniet van je omgeving, hoor de geluiden van de vogels en ruik de boslucht. Hoe zen kun je worden?

Nu hoor ik je al roepen: “Maar daar heb ik helemaal geen tijd voor!”. Toch is het belangrijk om die tijd te maken, want je kunt pas in balans zijn als je zowel werk als ontspanning in je leven hebt. Je kunt wel door racen, maar op gegeven moment kom je jezelf tegen.

Meer over mij of opruimen weten? Check www.opruimcoachkarin.nl of neem contact met mij op voor een vrijblijvend intakegesprek: karin@opruimcoachkarin.nl / 06-53252119

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *