Maandelijks archief: oktober 2014

Wintertijd en zomertijd… Wie heeft dit eigenlijk bedacht?!

De wintertijd is weer aangebroken. Afgelopen zaterdag mocht de klok een uur terug. De nacht waarvan iedereen zonder kinderen denkt: ‘Yes!! Uurtje langer slapen!’ Maar daarentegen iedereen met kinderen denkt: ‘Niks uurtje langer slapen! Héél vroeg wakker en dus (tenzij je zo slim bent om eerder naar bed te gaan) een uurtje kórter slapen!’ Wie heeft dat bedacht?! Lees verder

‘Je kán het!’ Hoe vergroot je het zelfvertrouwen van je kind?

Deze week was ik bij een cliënt wiens zoontje (5 jaar) faalangstig lijkt. Hij doet iets pas zodra hij zeker weet dat hij het kan. Als hij het nog niet onder de knie heeft, doet hij het liever helemaal niet dan dat hij het oefent. Zijn vader vertelde dat ze hem niet pushen, maar dat ze soms teveel verwachtingen scheppen. Hij is erg pienter en zij hebben daarom veel vertrouwen in hem. Teveel soms.

Lees verder

Heb jij last van ochtendstress? Met deze 7 tips niet meer!

Ochtendstress… voor veel ouders is de ochtend het meest hectische moment van de dag. Spitsuur! Zelf moeizaam opstaan om vervolgens je kinderen uit bed te krijgen – als die niet al ver voor zonsopgang naast of op je bed staan te springen en NU naar beneden willen… In dat geval heb je ze misschien al zelfstandig naar beneden laten gaan en ze tv laten kijken totdat jij er bent, zodat je jezelf nog even een keertje om kunt draaien in je bed. Ideaal toch?!

Maar als je vervolgens beneden komt, moeten ze zich natuurlijk rap gaan klaarmaken voor school en dus moet de tv uit. DRAMA!! Schreeuwen, schelden, tieren… het laatste wat je op dit moment kunt gebruiken.

Vooruit, tv mag aan blijven, dan maar ondertussen aankleden en ontbijten. Met als gevolg dat haren kammen, tanden poetsen, schoenen en jas aantrekken, etc. allemaal nog in de laatste 5 minuten voor vertrek moet gebeuren. 


 


Hoe dan ook, je merkt dat je je iedere ochtend moet haasten om op tijd te komen én hebt iedere ochtend strijd met de kinderen. Herkenbaar? En wil je vanaf nu graag de dag rustig en harmonieus beginnen, zodat jij én je kinderen niet de hele dag met een onrustig gevoel rondlopen? Dat kan!  


Tip 1: Sta op tijd op. Geen ochtendmens en tijd nodig om wakker te worden? Sta dan juist nog iets eerder op dan je kinderen, zodat je rustig kunt douchen of een kopje koffie kunt drinken.    

Tip 2: Zijn je kinderen al heel vroeg wakker en mogen ze al eerder naar beneden dan jij? Maak duidelijke afspraken. Laat ze zich eerst aankleden en spreek af dat ze stoppen met spelen of tv kijken zodra jij beneden komt. Je kunt hiervoor een wekker zetten of, wanneer ze kunnen klokkijken, een tijd afspreken. Als je 5 min. voordat je beneden afspreekt, zijn ze voorbereid en kunnen ze even afmaken waar ze mee bezig zijn.   


Tip 3: Bereid ’s avonds al het een en ander voor. Leg alvast kleren klaar (zoek ze samen uit!), dek de tafel, zet hun tas klaar, smeer broodjes. Maar net wat je zelf handig vindt en waar normaal veel tijd in zit.


Tip 4: Houd een vaste volgorde van handelingen aan. Doordat je kinderen na verloop van tijd zelf weten wat er moet gebeuren, zal het gemakkelijker en sneller gaan. Het geeft duidelijkheid en daarmee rust. Heeft je kind moeite met het onthouden van zulke rituelen? Maak dan een schema, zo nodig met pictogrammen.  



Tip 5: Laat ze pas (weer) tv kijken en spelen als ze helemaal klaar zijn. Alleen jas en schoenen aantrekken kan natuurlijk daarna nog.    

Tip 6: Doe alleen wat je moet doen. Alles dus om de kinderen op tijd naar school te brengen. Leg je smartphone aan de kant, dat scheelt een hoop tijd. En de was komt later wel.   


Tip 7: Relax. Blijf bij jezelf. Doe wat met de tips die bij jou passen en leer jezelf een routine aan die voor jou werkt.